SCHRIFTELIJKE VRAAG

Bij deze ontvangt u de beantwoording van de 7 vragen die de fracties van Sterk Westerkwartier en VZ Westerkwartier op 15 mei 2024 hebben gesteld naar aanleiding van de raadsbrief betreffende het grondstoffencentrum en circulair cluster.

Vraag 1:
Zowel in het ons nagestuurde onderzoeksrapport als ook in deze raadsbrief 210 wordt er niet ingegaan op de argumenten zoals beschreven in het aangenomen bestemmingsplan 2019 en in de toen ook vastgestelde Nota Zienswijzen . Waarom heeft het college dit nagelaten?

Beantwoording vraag 1:
Er ligt nu een nieuwe situatie voor. Deze situatie is niet vergelijkbaar met het proces bestemmingsplan wijziging die de voormalige gemeente Grootegast in gang heeft gezet. De eerste serieuze stappen daartoe, dateren vanuit de periode 2014/2015 en vervolgens heeft de gemeente Westerkwartier als rechtsopvolger deze procedure in 2019 afgerond. De toenmalige plannen zijn niet gebaseerd op onderzoek wat noodzakelijk zou zijn voor een circulair Nederland/Westerkwartier in 2050 en verdergaande integratie\ synergie met gemeentelijke onderdelen. Het toenmalige idee betrof een solitaire milieustraat aan de Tweemat.

De circulaire wereld is inmiddels veranderd en het principe van een milieustraat is verouderd. de gemeenten Grootegast, Leek en Marum bestaan niet meer, de verschillende buitendiensten en ook Novatec, naast de gemeentelijke organisatie bestaan niet meer. Het zijn nu bedrijfsonderdelen waar synergie voordelen mee te behalen zijn. Bereikbaarheid en verkeersveiligheid zijn nu ook issues die spelen. Zodoende is met de huidige kennis van nu gekeken naar de problematiek van de huidige milieustraat de Tweemat en hoe dit naar de toekomst toe vorm te gaan geven.

 

Vraag 2:
Motie 225 vraagt o.a. om een grondstoffenstroomanalyse. VZ kreeg als antwoord op de TV dat de analyse van VANG niet correct is. Graag ontvangen we de juiste analyse van het college.

Beantwoording vraag 2:
De gemeente heeft de cijfers aangeleverd aan het CBS. Zodra het CBS de cijfers publiceert zullen de uitkomsten aan de raad kenbaar worden gemaakt.

 

Vraag 3:
Na een uitgebreid en kostbaar onderzoek was in 2019 de conclusie dat er voor een nieuwe Milieustraat geen geschikter alternatief in het Westerkwartier te vinden is dan aan de Tweemat te Grootegast . Graag ontvangen we hierover een reactie van het college . In deze reactie verwachten we van het college een uitleg waarom ze vindt , dat heden ten dage de argumenten en deze stelling zoals beschreven in het bestemmingsplan en Nota 2019 niet langer hout zouden snijden.

Beantwoording vraag 3:
Hierbij wordt verwezen naar het antwoord bij vraag 1 en kort samengevat komt het erop neer dat het toenmalige uitgangspunt van een solitaire milieustraat, niet meer past bij de huidige tijdsgeest.

 

Vraag 4:
Met het in 2019 aannemen van het bestemmingsplan heeft de gemeente volgens ons beloftes gedaan of in ieder geval duidelijke verwachtingen bij HRM gewekt dat de gewaardeerde samenwerking aan de Tweemat nog lang zou voortduren. Waarom is het college van mening dat haar besluit zoals verwoord in brief 210 niet in strijd is met zowel het Zorgvuldigheids-, het Motiverings- als ook het Vertrouwensbeginsel?

Beantwoording vraag 4:
De gemeente Westerkwartier heeft als rechtsopvolger van de voormalige gemeente Grootegast in 2019 de procedure afgerond. De voorfase is medio 2014\2015 al gestart door de voormalige gemeente Grootegast.
Er zijn geen beloftes gedaan en zijn geen overeenkomsten gesloten met de firma Hoeksema voor het daadwerkelijk realiseren van de gemeentelijke milieustraat door de toenmalige gemeenten Grootegast, Leek en Marum. De voornoemde gemeenten hadden in het verleden een gemeenschappelijk regeling “Reinigingscommissie Westerkwartier“ en werkten intensief samen op het gebied van afvalinzameling en maakten gebruik van de milieustraat van de voormalige gemeente Grootegast. Na de herindeling is de gemeente Westerkwartier geen contractuele verplichtingen aangegaan. Dit kan ook niet, omdat zodra het om derden gaat, zowel de exploitatie en realisatie aanbesteed moeten worden. Bedrijven die diensten voor de overheid verrichten zijn niet onbekend met deze regelgeving.

Aan de firma Hoeksema is op zowel ambtelijk, alswel bestuurlijk niveau kenbaar gemaakt dat er onderzoek verricht zou gaan worden hoe de gewenste toekomstige situatie voor de gemeente eruit zou moeten komen te zien. Vanuit het bestuur is nog expliciet verwezen naar de raadsvergadering van 25 januari 2023. In deze vergadering heeft de raad de uitgangspuntennotie afvalbeleidsplan besproken en vastgesteld. Uitgangspunt 17 van de notie bevat een beschrijving van het onderzoek wat gevoerd zou worden. De firma Hoeksema was vertegenwoordigd bij deze raadsvergadering.

De firma Hoeksema worden geen rechten ontnomen en heeft de mogelijkheid om een private milieustraat te exploiteren. Hiervan zijn er meerdere in onze gemeente, denk hierbij aan Top Milieuservice te Noordhorn en Lucas Stuut te de Jonkersvaart.

 

Vraag 5:
Het onderzoeksrapport stelt zelf al dat het niet nodig is dat een Grondstoffencentrum en een circulair bedrijventerrein op dezelfde locatie gebouwd gaan worden. Wat zouden de nadelen maar ook de voordelen volgens het college kunnen zijn als de raad zou kiezen om deze twee wensen op verschillende locaties te bouwen ( bv grondstoffencentrum bij HRM en circulair park bij Leek aan de noordkant van de A7)?

Beantwoording vraag 5:
Het plan voor een standalone milieustraat is vanuit de voormalige gemeente Grootegast ontstaan. Het idee is door de tijd achterhaald. Het kan een keuze zijn om een grondstoffencentrum en circulair bedrijventerrein gescheiden te realiseren. Het is echter niet wenselijk om dit gescheiden te realiseren, omdat het doel van deze combinatie het versterken van de circulaire economie is en waar mogelijk onderlinge versterking en facilitering kan plaatsvinden. Het is een unieke koppelkans. Het is daarom een bewuste keuze geweest om te kiezen voor een grondstoffencentrum die de verbinding zoekt\ kan leggen met andere circulaire bedrijven.

Kijkend naar de toekomst is er een locatie benodigd waar de gemeente vrijheid van handelen\ ontwikkelen heeft en deze blijvend door kan ontwikkelen richting een circulair Nederland\ Westerkwartier in 2050. Deze locatie moet dusdanig gelegen zijn dat dit te realiseren valt. Bereikbaarheid en verkeersveiligheid zijn hierbij ook belangrijke onderwerpen. Een locatie aan de Tweemat voldoet hier niet aan.

Een laatste belangrijk punt is de synergie met de buitendienst, het in eigen beheer werkzaamheden verrichten. Dit geldt ook voor Novatec (circulair ambachtscentrum), hiervoor is het noodzakelijk dat de locatie ook sociaal bereikbaar is. Het gebied ten Noorden van de A7 ter hoogte van Leek is hiervoor het meest geschikt.

 

Vraag 6:
In hoeverre betrekt het college Omrin, HRM, Hummel en Renewi bij het verdere verloop van dit proces?

Beantwoording vraag 6:
Dit is afhankelijk van het proces en de keuzes die hierin gemaakt gaan worden. Dit geldt voor ieder onderdeel, van zowel bouw tot exploitatie. Indien gekozen wordt voor aanbesteden, zal de markt geconsulteerd worden, bij inbesteden zullen partijen als milieudienst Groningen en Omrin betrokken worden en waar de gemeente zelf activiteiten gaat uitvoeren, zal met ervaren partijen gekeken worden hoe dit het beste vorm gegeven kan worden.

 

Vraag 7:
En hoe ziet het college de rol van de Vereniging Circulair Groningen bij de te nemen processtappen?

Beantwoording vraag 7:
Circulair Groningen is een kennis- en netwerkorganisatie waar wij als gemeente lid van zijn. Circulair Groningen ondersteunt haar deelnemers bij de transitie naar een circulaire economie in 2050. Waar mogelijk bij de realisatie van het grondstoffencentrum en de samenwerking met het kringloopbedrijf zal Circulair Groningen worden betrokken.

Categorieën: Nieuws

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *